Creativiteit = nr 1 soft skill voor 2019

Creativiteit = nr 1 soft skill voor 2019

door Hilde Van Dyck

Het wordt een topjaar!
Niet alleen omdat ik de Pipi Langkous in mezelf (terug) meer ruimte geef maar ook omdat 2019 meer creativiteit zal brengen.

Ik denk dit niet alleen. Linkedin benoemt tussen 50000 professionele skills creativiteit als nr 1 soft skill die bedrijven nodig hebben in 2019.
Bovendien staat creativiteit op de 2de plaats als meest gevraagde skill wereldwijd, na cloud computing.
Ook het World Economic Forum zet creativiteit op nr 3 in zijn top 10 skills die je helpen succesvol te zijn in de 4de industriële revolutie. Met op Nummer 1 en 2 Complex Problem Solving & critical thinking; 2 skills die ook uitgebreid aan bod komen in onze opleidingen rond toegepaste creativiteit.

Een soft skill aanscherpen is één van de beste investeringen in jezelf aangezien een soft skill blijvend is. Bovendien zijn ze nog niet te automatiseren.
Zo denkt 57% van de senior leiders dat soft skills belangrijker zijn dan hard skills.

 

Kan je creativiteit dan leren?

Hell yeah! Maar er is meer voor nodig dan enkel een boek of cursus creativiteit te volgen.
Het is een begin, maar het COCD gaat hier graag een stap (of 3) verder.
Creativiteit kan je namelijk trainen door te oefenen met werkgerelateerde, relevante uitdagingen. Vandaar dat het COCD ook de referentie is in “toegepaste creativiteit”.

Volgens de driehoek van succes of het KSA model is het ultieme doel bovendien niet een skill maar een ability’ of ‘het vermogen’ ontwikkelen.
Een ‘ability’ ontwikkel je via 3 dimensies:

  • Knowledge – the Know what – de theorie, facts & figures, wetenschap,… – Een levenslang proces
  • Skill – the Know how – Toegepast in oa. workshops & cases – Oefenen, oefenen, oefenen
  • Attitude – the Know why – (Zelf)inzicht & creatieve coaching – Je houding ten opzichte van mensen, dingen, situaties,…

 

 

Hoe creativiteit (bege)leiden?
Alles start met een goede visie, vertrouwen en psychologische veiligheid. Een charismatisch leider is niet onbelangrijk om het creatief potentieel van iemand te laten groeien.
Creativiteit begeleiden vraagt een nieuwsgierige en flexibele mindset. (En meer, maar ik blijf graag even bij de essentie ;-))

Doorheen de opleidingen die ik volgde rond creatief leiderschap bleef het advies van IDEO me het meeste bij:
Wissel af tussen volgende 3 leiderschapsstijlen wanneer nodig:

  • Leading with a strong point of view
  • Leading through culture
  • Leading alongside

Wanneer gebruik je welke stijl?

Strong point of view gebruik je wanneer je een (nieuwe) koers vaart met je team, aan de start van hun reis of wanneer er grote risico’s genomen dienen te worden en jij als leider de verantwoordelijkheid neemt voor het resultaat.

De rol die je aanneemt is deze van een ontdekkingsreiziger, op weg naar het onbekende. Ontdekkingsreizigers hebben een inspirerende visie en houden vast aan deze visie. Ze nemen risico’s, om zo bij hun bestemming te komen.

Kwaliteiten die hier nodig zijn:

  • Een sterke visie
  • Anderen inspireren
  • Risico’s nemen

Leading through culture gaat over het bepalen van de norm om creatief werk te ondersteunen. Je gebruikt het bij de start van een nieuw project wanneer je plant hoe het werk gedaan wordt en bij frictie tijdens het project.

De rol die je speelt is deze van een tuinman, die weet wat er nodig is om creativiteit tot bloei te brengen, zoals oa. het bieden van inspiratie wanneer de energie laag is en handelen snel & gevat bij uitdagingen.

Kwaliteiten die hier nodig zijn:

  • Voorwaarden stellen
  • Aanpassingen doen waar nodig
  • Voorbereiden op (grote) uitdagingen

Leading alongside gaat over aanwezig en betrokken blijven bij het werk van je team. Deze stijl gebruik je bij meer ervaren teams of wanneer (teveel) richtlijnen de creativiteit zouden uitschakelen.

De rol die je aanneemt is deze van een coach, een authentieke verbindende coach. De coach is op het (werk)veld, op ooghoogte en begeleid op afroep. Er zijn momenten – misschien tijdens een check-in of crisismoment – wanneer ze ook instructies geven, maar hun team moet het nodige doen om vooruit te geraken.

Kwaliteiten die hier nodig zijn:

  • Aanwezig zijn
  • Betrokken blijven
  • Op ooghoogte blijven

Benieuwd hoe je de creativiteit van jou en je team beter kan (bege)leiden?
Schrijf je in op 1 van onze open opleidingen of vraag een voorstel op maat!

 

 

bron:
https://learning.linkedin.com/blog/top-skills/the-skills-companies-need-most-in-2019–and-how-to-learn-them
https://learning.linkedin.com/blog/top-skills/why-creativity-is-the-most-important-skill-in-the-world
https://www.forbes.com/sites/ellevate/2018/08/06/the-skills-you-need-to-succeed-in-2020/?fbclid=IwAR2rgsHTGLmAt0k_Bs5sYSL95jp9KmZXLxw1cmFZX5qg_Z4EJpDY7Gx_7_E#50133928288a
https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-10-skills-you-need-to-thrive-in-the-fourth-industrial-revolution/